Blog o markach. Głównie o mądrych, głębokich i tych, którym chodzi o coś więcej niż nasze pieniądze.

środa, 21 kwietnia 2010

Siła prostoty

Zauważyłeś, że najbardziej popularna wyszukiwarka ma najprostszą i najczystszą stronę w całym Internecie?

W ślady Google idzie dziś coraz więcej marek z różnych kategorii.

Kilka tygodni temu w Polsce pojawiła się japońska marka Muji, której wyróżnikiem jest minimalizm graniczący z ascetyzmem, prostota, użyteczność i... brak reklamy, brak marki. Pozorny brak oczywiście, bo pomysł na prostotę produktów w połączeniu z konceptem "no logo" stanowi o sile tej marki.


fot. muji.eu

Urok prostoty dostrzegła także marka Haagen Dazs wprowadzając submarkę five, opartą na pięciu składnikach (to także przykład na magię cyfr w budowaniu marki, więcej na ten temat pisałam w innym poście): mleko, śmietana, cukier, jajka i naturalny dodatek smakowy.


fot. www.haagen-dazs.com

Prostota to wyczyszczenie produktu z tego, co zbędne. Uproszczenie funkcjonalności, designu, sprowadzenie wszystkiego do niemal jednego przycisku, jak na iPodzie. I wyczyszczenie komunikacji - klarowny przekaz, prosty język, jeden sugestywny visual.

Dlaczego prostota jest dziś tak mocnym konceptem pozycjonowania? Bo żyjemy w świecie przeładowanym informacjami. Dotyczy to także świata marketingu. Codziennie docierają do nas tysiące reklam, półki sklepowe uginają się pod setkami wariantów tego samego produktu, a każdy z nich walczy często o promil rynku. Oczywiście nie ułatwia to nam wyboru. Potrzebujemy uproszczenia, uporządkowania otaczającej nas rzeczywistości.

Najlepsze pomysły na marki biorą się z obserwacji życia, zmian kulturowych i społecznych trendów. A prostota zdecydowanie jest stylem życia. Na Zachodzie rośnie w siłę społeczny ruch, głoszący tą nową filozofię, określaną czasem jako sztuka minimalizmu. W ramach tego ruchu ludzie pozbywają się zdecydowanej większości dóbr, ograniczając je do kilkudziesięciu niezbędnych przedmiotów, które zmieszczą się w podręcznym bagażu. Idea przewodnia tego stylu życia głosi, że szczęście nie tkwi w tym, by posiadać więcej, ale by potrzebować i pragnąć mniej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

A jakie jest Twoje zdanie?