Blog o markach. Głównie o mądrych, głębokich i tych, którym chodzi o coś więcej niż nasze pieniądze.

piątek, 7 maja 2010

Piosenki z marką w tle

Trafiłam na ciekawe wyniki badań, które wskazują 5 marek, o których artyści śpiewają najczęściej w swoich piosenkach:

1. Mercedes [100 piosenek]
2. Nike [63]
3. Cadillac [62]
4. Bentley [51]
5. Rolls-Royce [46]

źródło: Agenda Inc.

Najbardziej znaną piosenką z Mercedesem w roli głównej jest utwór Janis Joplin "Mercedes Benz". Intencją tej piosenki była społeczna krytyka konsumpcjonizmu i uzależniania szczęścia od rzeczy materialnych. To był ostatni utwór nagrany przez Joplin, a artystka zmarła 3 dni po jego nagraniu.

25 lat później zapomniano o krytycznym aspekcie tej piosenki i wykorzystano ją w reklamie Mercedesa:



Kilka lat później po piosenkę sięgnął jeden z głównych konkurentów Mercedesa - BMW. W reklamie tej nie po raz pierwszy BMW depozycjonuje Mercedesa (i przy okazji Porsche), gdyż bohater reklamy, prowadząc BMW i słysząc piosenkę Joplin - zniesmaczony wyrzuca taśmę.



Słuchając piosenek i łapiąc kontekst, w jakim pojawiają się w nich marki można odkryć wiele ciekawych rzeczy - przede wszystkim kulturowe znaczenie marek i ich społeczny odbiór.  Np. marka Jack Daniel's pojawia się najczęściej w utworach hip hopowych, opowiadających o buntownikach i twardzielach. Artyści hip hopowi nie śpiewają o Johnnym Walkerze, bo ta marka ma w sobie raczej coś z gentlemana, a nie zawadiaki. 

Faktem jest, że nie ma większej ambicji dla marki niż stać się ikoną (pop)kultury. A to udaje się nielicznym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

A jakie jest Twoje zdanie?