Blog o markach. Głównie o mądrych, głębokich i tych, którym chodzi o coś więcej niż nasze pieniądze.

wtorek, 11 maja 2010

Marketing zaangażowany społecznie - jak robić go mądrzej?

Od pewnego czasu z uwagą śledzę strategie marketingu zaangażowanego społecznie (CRM, cause related marketing) oraz czynniki, które wpływają na ich efektywność. Przeanalizowałam wszelkie możliwe wyniki badań i case studies, na jakie trafiłam. Są empiryczne dowody na to, że strategie marketingu zaangażowanego społecznie przynoszą firmom 4 rodzaje korzyści:
1. budowanie pozytywnych postaw względem firmy
2. wzrost intencji zakupowych produktów objętych programami CRM
3. transfer wizerunku, z wspieranej idei społecznej na firmę
4. obniżenie wrażliwości konsumentów na cenę.

Interesowało mnie też jak maksymalizować te korzyści. Ustaliłam, że na ich maksymalizację wpływa 5 czynników:
1. zasięg problemu społecznego - postawy względem firmy są bardziej pozytywne gdy firma stara się rozwiązać problem lokalny [niż w przypadku problemu ogólnokrajowego]
2. kategoria produktu - programy CRM w większym stopniu wpływają na wzrost intencji zakupowych jeśli dotyczą produktów kupowanych dla przyjemności [np. słodycze] niż z konieczności [np. detergenty]
3. motywacja podjęcia działań CRM [czy raczej jej percepcja] - ludzie preferują te programy CRM, w których widzą motywy altruistyczne, a nie chęć generowania zysku
4. grupa docelowa objęta programem CRM - kobiety są bardziej podatne na kampanie CRM niż mężczyźni
5. obrandowanie programu - korzyści z CRM są większe, jeśli sam program zostaje opatrzony marką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

A jakie jest Twoje zdanie?